Strona główna > Nauka > Projekt wyłącznika trakcyjnego DCU-HM


 Projekt wyłącznika trakcyjnego DCU-HM

co najmniej w skali laboratoryjnej, ew. jednostkowej, lub poprzez podjęcie produkcji przemysłowej wyłączników.

 

NOWOCZESNE WYŁĄCZNIKI TRAKCYJNE PRĄDU STAŁEGO. INFORMACJE SYNTETYCZNE.

 

Podstawowe skrótowce stosowane w tekście:

PS; DC – prąd stały.

NNS, SNS, WNS – (odpowiednio) niskie, średnie, wysokie napięcie/a stałe.

WPS – wyłącznik/i prądu stałego.

MWPS; WM – magnetowydmuchowy/e wyłącznik/i prądu stałego.

KWPS, SWPS, UWPS, HWPS – (odpowiednio) klasyczne, szybkie, ultraszybkie, hiperszybkie WPS.

AEP – metoda (zasada) wyłączania DC aktywnym elementem półprzewodnikowym (m. komutacji naturalnej).

WPP – metoda (zasada) wyłączania DC przeciwprądem (m. komutacji wymuszonej).

UV, UH – (odpowiednio) próżniowy/e, hybrydowy/e UWPS.

 

Inne – zdefiniowane bezpośrednio w tekście.

 

Informacje ograniczono do zakresu wg wniosku, właściwego dla trakcyjnych WPS i zastosowań pokrewnych. Pominięto problematykę WNS stosowanych przy przesyłaniu wielkich mocy na duże odległości, lub też w liniach sprzęgowych systemów prądu przemiennego, a także SNS i NNS w innych zastosowaniach specjalnych PS (przemysłowych, morskich , lotniczych etc.).

 

1. ZAKRES ZASTOSOWAŃ I WARUNKI PRACY WPS

Głównym użytkownikiem niskich napięć stałych (NNS) w zakresie do 1500 V są wszelkie rodzaje elektrycznej trakcji miejskiej i górniczej, a nadto różnego rodzaju systemy przemysłowe (napędowe, przekształtnikowe etc.). Napięcie 3000 V, traktowane zazwyczaj jako napięcie średnie (SNS), jest wykorzystywane głównie w elektrycznej trakcji kolejowej, a nadto w niektórych urządzeniach napędowych i w elektrotermii. Odrębną grupę stanowią zastosowania specjalne w technice okrętowej, wojskowej, lotniczej, kosmicznej itp. W tym zakresie wyłączniki prądu stałego (WPS) są zazwyczaj konstruowane dla określonego zakresu stosowalności. Poszukiwania nowych rozwiązań technicznych WPS są więc wymuszane przede wszystkim przez wzrastające wymagania podstawowych użytkowników prądu stałego, jakim są różne systemy trakcji elektrycznej.

Wzrastające potrzeby transportowe stwarzają tendencję do wzrostu przyspieszeń i prędkości pojazdów trakcyjnych, a więc i mocy trakcyjnych pojazdów silnikowych. Wymaga to wzrostu mocy podstacji zasilających i stosowania układów wzmacniania sieci dla ograniczania spadków napięć. Występuje także tendencja do przechodzenia po stronie prądu przemiennego na coraz wyższe napięcia zasilania systemów trakcyjnych. Teczynniki powodują zwiększenie mocy zwarciowych i stromości wzrostu prądów zwarciowych po stronie prądu stałego. Parametry zwarciowe poszczególnych typów obwodów są bardzo zróżnicowane. W obwodach NNS i SNS można napotkać stałe czasowe w zakresie 5÷30 ms, spodziewane ustalone prądy zwarciowe w zakresie 10÷150 kA, początkowe stromości wzrostu prądu zwarciowego w zakresie 0,5÷15 A/µs, energie magnetyczne obwodu w zakresie 5÷30 kJ. Zarazem w różnych krajach prowadzone są prace nad napędami trakcyjnymi z rozruchem impulsowym oraz hamowaniem z odzyskiem energii, czy też nad napędami wykorzystującymi silniki prądu przemiennego, zasilane z sieci prądu stałego za pośrednictwem przekształtników.

MATERIAŁ DCU-HM DO POBRANIA



Data publikacji 2019-04-27 18:30:26